Apvienoto Nāciju Organizācijas Vides programma (UNEP) veikusi pirmo globālo pārskatu par transporta infrastruktūras projektu ekoloģiskajiem riskiem un ekonomiskajiem ieguvumiem.
Pētījumā, ko veica ANO vides zinātnieku komanda, tika pārbaudīti pašreizējie un plānotie ceļu un dzelzceļa projekti 137 valstīs, koncentrējoties uz būvdarbu ietekmi uz vidi, cilvēkiem un savvaļas dzīvniekiem. Viņi apskatīja paredzamos ieguvumiem no projektiem vietējām ekonomikām un iespējamo valsts iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugumu.
Pētījumos konstatēts, ka pašlaik plānotie ceļu un dzelzceļu projekti izdalīs 883 miljonus tonnu oglekļa no izņemtajiem kokiem un veģetācijas, kā arī aptuveni 1,17 miljonus tonnu slāpekļa.
Identificētie būvdarbi ietekmēs arī aptuveni 60 000 km aizsargājamo teritoriju (vai galvenās bioloģiskās daudzveidības teritorijas) un, iespējams, paātrinās sugu samazināšanos.
Taču projektiem ir potenciāls radīt 2,4 miljonus jaunu darbavietu visā pasaulē, un tiem ir pozitīva ietekme uz IKP 0,1% (Ziemeļamerikā) līdz 1,3% (valstīs ar zemākiem ienākumiem) robežās.
Projekta vadītāji ir izstrādājuši tiešsaistes rīku – Global Infrastructure Impact View –, kas parāda attiecīgās riska un ieguvuma vērtības dažādās pasaules daļās.
UNEP pētījuma vadītājs Endijs Ārnels sacīja: "Labi plānota transporta infrastruktūra ir ļoti svarīga cilvēces attīstībai. Taču mūsu ekspansija turpina radīt milzīgus draudus dabai. Svarīgi, lai valstu valdības un industrija izvērtētu transporta attīstības ekoloģiskās sekas, kā arī sociālos un ekonomiskos ieguvumus.”
"Mūsu pētījums nekādā gadījumā nav izsmeļošs — tas sniedz momentuzņēmumu par projektiem, apdraudētajām sugām, emisijām un ekonomisko ietekmi, un tas neatceļ vajadzību pēc detalizētiem vietēja un reģionālā mēroga projektu riska un ieguvuma novērtējumiem. Tomēr mēs ceram, ka tas veicinās turpmāku augsta riska projektu pārbaudi un ka mūsu metodes nodrošinās atspēriena punktu turpmākai risku analīzei, ko rada lielas ceļu un dzelzceļa attīstības tendences.”
Rovans Palmers, ANO Vides programmas ilgtspējīgas infrastruktūras investīciju vadītājs, sacīja: "Mūsu pētījums piedāvā valstīm jaunu veidu, kā novērtēt kompromisus un labāk plānot lielus transporta projektus. Ceram, ka laika gaitā mūsu darbs tiks attīstīts, lai izpētītu infrastruktūras būvniecības negatīvo ietekmi uz veselām ekosistēmām, kā arī niansētāku sociāli ekonomisko ieguvumu un risku analīzi.”