Eiropas Komisija ierosinājusi jaunus vērienīgus CO₂ emisiju samazināšanas mērķus jauniem lieljaudas transportlīdzekļiem (HDV) no 2030. gada.
Jauno ierosinājumu mērķis ir ievērojami samazināt CO₂ emisijas transporta nozarē, kur kravas automašīnas, kā arī pilsētas un tālsatiksmes autobusi rada vairāk nekā 6% no kopējām ES siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijām un vairāk nekā 25% no autotransporta radītajām SEG emisijām.
Komisija ierosina pakāpeniski ieviest stingrākus CO₂ emisiju standartus gandrīz visiem jaunajiem HDV, salīdzinājumā ar 2019. gada līmeni. Priekšlikumā paredzēts, ka no 2030. gada izmeši jāsamazina par 45%, no 2035. gada — par 65%, bet no 2040. gada — par 90%.
Lai stimulētu ātrāku nulles emisiju autobusu ieviešanu pilsētās, komisija arī ierosināja no 2030. gada visus jaunos pilsētas autobusus padarīt par nulles emisiju transportlīdzekļiem.
Saskaņā ar Eiropas zaļā kursa un REPowerEU mērķiem priekšlikumam būs arī pozitīva ietekme uz enerģētikas pāreju, samazinot pieprasījumu pēc importētā fosilā kurināmā un uzlabojot enerģijas ietaupījumu un efektivitāti ES transporta nozarē. Komisija norādīja, ka tas sniegs priekšrocības Eiropas transporta operatoriem un lietotājiem, samazinot degvielas izmaksas un kopējās uzturēšanas izmaksas, kā arī nodrošinās plašāku energoefektīvāku transportlīdzekļu ieviešanu.
VDMA, Frankfurtē, Vācijā bāzētā mašīnu un iekārtu ražotāju asociācija, norādīja, ka priekšlikums paredz ievērojami stingrākus CO₂ ierobežojumus, bet principā atstāj atvērtas durvis iekšdedzes dzinējiem.
“Ir pareizi pārskatīt CO₂ standartus lieljaudas transportlīdzekļiem saskaņā ar “Fit for 55” mērķiem,” sacīja VDMA rīkotājdirektora vietnieks Hartmuts Rauens. “Smago automašīnu gadījumā ES Komisija ir izvairījusies no kļūdas, ko tā pieļāva, regulējot vieglo automobiļu spēka piedziņas. Šaurais domāšanas veids un iekšdedzes dzinēju aizliegums tagad ir kļuvis atvērtāks tehnoloģijām un inovācijām. Tas ir apsveicami.”
Turklāt komisija norādīja, ka pārskatītie standarti sniedz skaidru un ilgtermiņa signālu, lai virzītu ES rūpniecības ieguldījumus nulles emisiju tehnoloģijās un veicinātu uzlādes un degvielas uzpildes infrastruktūras izvēršanu.
Lielākā daļa (99%) lieljaudas transportlīdzekļu ES flotē pašlaik darbojas ar iekšdedzes dzinējiem, kurus galvenokārt darbina fosilais kurināmais, proti, dīzeļdegviela. Pašreizējie HDV emisiju standarti ir pieņemti 2019. gadā, taču tie vairs neatbilst ES klimata mērķiem, norādīja komisija.
VDMA kritizēja komisijas veikto sintētisko “e-degvielu” – šķidrās degvielas ar zemu un nulles oglekļa emisiju – izslēgšanu, ko var izmantot esošajos iekšdedzes dzinējos un ko var izplatīt, izmantojot esošās komerciālās degvielas infrastruktūras.
"Lai defosilizētu transporta nozari, ir jāizmanto visas daudzsološās tehnoloģijas," sacīja Pīters Millers-Baums, VDMA programmas Power-to-X for Applications rīkotājdirektors. “Atjaunojamās degvielas noteikti ir viena no tām. Nav saprotams, kādēļ ES Komisija vēlas iztikt bez e-degvielas ieguldījuma.”
Komisija norādīja, ka investīcijas ir jānovirza bezemisiju transportlīdzekļos un uzlādes un degvielas uzpildes infrastruktūrā, un tā jau ir ierosinājusi alternatīvo degvielu infrastruktūras regulu, lai izstrādātu nepieciešamo uzlādes infrastruktūru, kas atbalstītu lieljaudas transportlīdzekļu nozari. Noteikumi paredz uz lielajām maģistrālēm regulāri ierīkot uzlādes un degvielas uzpildes punktus – ik pēc 60 km elektrības uzlādei un ik pēc 150 km ūdeņraža uzpildei. Komisija ziņo, ka tā sadarbojas ar likumdevējiem, lai pabeigtu sarunas par priekšlikumiem.