Lai gan dažādas tehnoloģijas uzlabo ekskavatoru veiktspēju jau gadu desmitiem, tieši beidzamajos gados ir pieaudzis galalietotāju pieprasījums pēc noteiktām funkcijām. Ražotāju pārstāvji stāsta par jauninājumiem, kas būvniecības uzņēmumiem nodrošina ievērojamu izmaksu optimizāciju.
Apgūst prasmes īsākā laikā
Raiens Nīls, Caterpillar lielo ekskavatoru tirgus lietojumprogrammu speciālists, stāsta, ka 2D kvalitātes kontrole ir ievērojami mainījusi spēles noteikumus. Operators vienkārši izvēlas mērķa dziļumu un slīpumu, bet sensori un iebūvētie procesori nodrošina reāllaika norādījumus par attālumu līdz nogāzei. Tas novērš nepieciešamību uzstādīt mietiņus un lāzerus, kas bieži vien samazina operatora produktivitāti uz pusi.
Metjū Maklīns, Volvo Construction Equipment GPE produktu menedžeris, saka, ka interese par 2D indikācijas sistēmām pēdējo divu gadu laikā ir strauji pieaugusi. Pieprasījumu sākotnēji noteica darbuzņēmēju vēlme ietaupīt laiku. Taču tagad tas ir saistīts arī ar nozares izaicinājumu atrast kvalificētus darbiniekus. "Jaunāks operators var nebūt tik ātrs, taču viņš spēs būt labā līmenī, jo kabīnē esošais monitora ekrāns to informēs par optimālu darba norisi," norāda Maklīns. “Volvo sistēma Dig Assist ir izstrādāta, lai to būtu viegli lietot, tāpēc esam padarījuši par mūsu 22 līdz 55 tonnu ekskavatoru standartu. Visos citos modeļos Dig Assist ir izvēles iespēja.”
Daļēji autonoma rakšana un greiderēšana
Volvo savu sistēmu sauc par Active Control un piedāvā to kā standarta aprīkojumu pieciem ekskavatoru modeļiem: EC220E, ECR235E, EC250E, EC300E un ECR355E.
"Esam pārcēlušies uz elektrisko un hidraulisko vadības ierīču darbību, jo tagad mums ir kursorsviras, kas ir tiešā sasaistē ar datoriem, vārstiem un sūkņiem," skaidro Maklīns. "Kad ir ieslēgta aktīvā vadība un esat sasniedzis 10 cm logu, varat vienkārši pavilkt rokas sviru, un dators palīdzēs jums rakt."
Pamatlīmenī Active Control kontrolē izlici, lai novērstu operatora pārrakšanu. Bet to var arī iestatīt, lai kontrolētu kausa leņķi un pat var vadīt rotatoru. Operatori var ļaut sistēmai kontrolēt rakšanu un var arī norādīt, vai viņiem ir jāsasniedz smalkāka vai rupjāka pakāpe. Visbeidzot, tādas funkcijas kā aizmugures pārkares vadība un robeža palīdz operatoriem efektīvāk rakt un iekraut, vienlaikus izvairoties no sānu šķēršļiem.
Šajā sakarā Caterpillar ir padarījis savu pārkares vadības tehnoloģiju 2D E-Fence par standartu visiem saviem ekskavatoriem. Šī drošības sistēma izmanto datus no pozīcijas sensoriem, lai automātiski apturētu kustību, kad tiek sasniegta operatora noteiktās robežas.
Materiāla svara aprēķināšana
Caterpillar norāda uz citu tehnoloģiju, kas pēdējos gados ir nonākusi ekskavatoros. Cat Payload izmanto hidrpcilindra spiediena datus un mašīnas sensorus, lai nepārtraukti aprēķinātu materiāla svaru, kamēr darbojas ekskavators. Raiens Nīls atceras, ka nesen apmeklējis darbuzņēmēju Bostonas apgabalā. Darbuzņēmējs izmantoja Cat 395 ekskavatoru, lai raktu masīvu pamatu. "Uzņēmējs izmantoja gan 2D pakāpes vadību, gan kravnesības sistēmu — tieši tā, kā mēs tos plānojām izmantot," saka Nīls. “Darbuzņēmējs teica, ka ir iekrāvis 136 kravas automašīnas, un visām tām bija 2% precizitāte. Biju aizkustināts līdz asarām”.
Lielāka efektivitāte, mazāks degvielas patēriņš
Izmantojot pareizo aprīkojumu un tehnoloģijas var arī samazināt degvielas izmaksas. Doosan ekskavatoros ir divi jauninājumi, kas var samazināt mašīnas degvielas patēriņu. D-Ecopower sistēma, kas ir izvēles aprīkojums atsevišķiem modeļiem, ietver elektroniski vadāmu sūkni, slēgta centra galveno vadības vārstu un deviņus sensorus, kas elektroniski nosaka un kontrolē precīzu hidrauliskās eļļas daudzumu, kas nepieciešams uzdevuma veikšanai.
"Precīzs nepieciešamais eļļas daudzums tiek mērīts un mainīts, nevis ir fiksēts daudzums, kas nepārtraukti tiek spiests caur sistēmu," saka Ārons Kleingartners, Doosan Infracore North America produktu mārketinga vadītājs. “Hidrauliskās sistēmas jaudas prasības ir optimizētas ar dzinēja zirgspēkiem. Iegūtā efektivitāte samazina degvielas patēriņu un būtiski uzlabo produktivitāti. Uzlabota atgriezeniskā saite ar vadības ierīcēm nodrošina arī izcilu operatora komforta līmeni un daudz vienmērīgāku mašīnas pārvaldību.”
Otrs Doosan jauninājums ir viedā jaudas kontrole. Šo tehnoloģiju kontrolē ECU (dzinēja vadības bloks), un tā tiek ieviesta, izmantojot divas sistēmas, mainīga ātruma kontroli un sūkņa griezes momenta kontroli, kas darbojas kopā, lai uzlabotu efektivitāti, vienlaikus saglabājot produktivitāti. "Viedā jaudas kontrole var ietaupīt pat 5–7% degvielas patēriņa," saka Kleingartners.
Kameru sistēmas
Kameras arī paceļ ekskavatoru produktivitāti un drošību citā līmenī. Piemēram, Caterpillar ekskavatoru standartaprīkojumā ir divas kameras, viena labajā pusē un viena aizmugurē. Četru kameru sistēma ir arī iespēja darbuzņēmējiem, kuri vēlas saglabāt 360° skatu ap ekskavatoru.
Doosan pārstāvis Kleingartners saka, ka pēdējo piecu gadu laikā tehnoloģiskie jauninājumi attiecībā uz kamerām ir ievērojami progresējuši. Doosan piedāvā standarta atpakaļskata kameru un papildu sānskata kameru. Operatori var skatīt vienu vai abus operatora kabīnes LCD ekrānā.
“Izstādes ConExpo-Con/Agg 2020 ietvaros Doosan prezentēja savu jaunāko kameru sistēmu, kas operatoriem sniedz 360° skatu uz apkārtni,” stāsta Kleingartners.
No atsevišķa AVM monitora var redzēt piecas unikālas perspektīvas: skats no augšas, skats no aizmugures, skats no augšējās labās puses, skats no aizmugures stūra un 3D skats.
Volvo pārstāvis arī piekrīt, ka kameru sistēmas ir ievērojami attīstījušās. Uzņēmums sāka pievienot papildu kameras vairāk nekā pirms desmit gadiem. Pavisam nesen tika izstrādāts Volvo Smart View, un kopš tā laika tas ir kļuvis par standartu Volvo vispārējas nozīmes ekskavatoriem (EC140 un lielākiem).
Tagad nozare sāk strādāt pie kameru sistēmas, kas brīdina operatoru, kad tiek konstatēta noteikta kustība, norāda Maklīns. Turklāt ekskavatoru tehnoloģiju nākotne, visticamāk, ietvers tādu lietu kā 3D līmeņa kontrole, tālvadības pults darbība un pat noteiktu autonomas darbības līmeņu plašāku izmantošanu.