2021. bija kārtējais labais gads būvtehnikas tirdzniecībā globālā mērogā, taču 2023. un 2024. gadā tiek prognozēta lejupslīde.
Pagājušajā gadā globālajā būvtehnikas tirgū tika sasniegts visu laiku rekords, pārdodot vairāk nekā 1,28 miljonus mašīnu, liecina Off-Highway Research dati. Šo mašīnu mazumtirdzniecības vērtība bija 127 miljardi USD – vēl viens rekords.
Šogad aktivitāte turpinās vai pat uzlabojas lielākajā daļā pasaules. Pastāvīgais krājumu trūkums, ilgstošā sastāvdaļu neesamība un transportēšanas sastrēgumi ir noveduši pie tā, ka izpildes laiks ir tik izstiepts, ka daudzi oriģinālo iekārtu ražotāji savus krājumus 2022. gadam bija izpārdevuši, pirms gads vēl bija sācies.
Patiešām, lai cik lieli pārdošanas apjomi būtu bijuši 2021. gadā, tie varēja būt vēl lielāki, ja ražotāji būtu spējuši apmierināt pieprasījumu, ko izraisīja neparastās un, iespējams, pārmērīgās stimulēšanas pasākumu programmas visā pasaulē.
Lai gan šogad pārdošanas apjomi būs ļoti lieli (tas gan nebūs kārtējais globālais rekords – par to vēlāk), dažos aspektos 2022. gads ir stimulēšanas pasākumu ballītes paģiru sākums. Procentu likmes visā pasaulē pārāk ilgi tika turētas zemas, un tagad tām būs strauji jāpaaugstinās, lai cīnītos pret inflācijas līmeni, kāds nav pieredzēts kopš 1980. gadu sākuma. Tas novedīs pie lejupslīdes, kas samazinās būvniecības tehnikas tirdzniecības apjomus.
Tirdzniecība saņem triecienu
Inflācija un augstās procentu likmes ietekmēs pārdošanas apjomus, jo mašīnas kļūst dārgākas un pirkumu finansēšanas izmaksas pieaug. Runājot par pieprasījuma pusi, būtiskāk ir tas, ka ekonomikas palēnināšanās un augstākas naudas izmaksas radīs atslābumu būvniecības tirgos, ar kuriem tiek veicināta aprīkojuma pārdošana. Procentu likmju kāpuma ietekme jau ir redzama, piemēram, dzīvojamo māju būvniecības pabeigšanas un izsniegto atļauju skaitā ASV.
Papildus tam ir fakts, ka tehnikas pārdošanas apjomi neparasti ilgu laiku ir bijuši vēsturiski augstā līmenī. Nozares maksimums parasti ilgst vienu vai divus gadus, taču pasaules tirgos pēdējos četrus gadus pēc kārtas ir tikuši uzstādīti visu laiku pārdošanas rekordi. Tas nozīmē, ka sabiedrība ir apgādāta ar daudz jaunām mašīnām. Būvniecības aktivitātei samazinoties, visu šo jauno un nepietiekami izmantoto mašīnu klātbūtne, iespējams, būs šķērslis jaunu iekārtu pārdošanai.
2022. gadā nebūs rekords
Lai gan lielākā daļa ražotāju un izplatītāju apgalvo, ka savu preci 2022. gadam ir izpārdevuši, maz ticams, ka šogad tiks sasniegts piektais pēc kārtas būvtehnikas pārdošanas rekords pasaulē. Vienīgais tirgus, kas neiet kopsolī un to nedara jau kopš pandēmijas sākuma, ir Ķīna.
Pirmkārt, Ķīnas tirgus 2020. gadā pieauga līdz līmenim, kāds nebija pieredzēts desmit gadus, jo pavasarī ātri tika ieviesti stimulēšanas pasākumi, valstij izejot no pirmās COVID izraisītās izolācijas. Celtniecības tehnikas tirdzniecības apjoms Ķīnā 2020. gadā pieauga par 30%, salīdzinot ar jau tā augsto līmeni iepriekšējā gadā.
GLOBĀLĀ APRĪKOJUMA TIRDZNIECĪBA PA REĢIONIEM (VIENĪBAS)
Taču citām pasaules valstīm 2020. gads kopumā bija sāpīgs. Labākajiem pārdošanas apjomi palika 2019. gada līmenī, bet lielākā daļa piedzīvoja kritumu par 5 līdz 25%.
Kritums Ķīnā
Astronomiskie tirdzniecības apjomi Ķīnā turpinājās gadu, kulminējot ar sensacionālu 2021. gada pirmo ceturksni. Lai gan tirgus atlikušā gada lielāko daļu kritās, situācija 2021. gadā kopumā joprojām bija ļoti laba, ar ceturto augstāko saražoto vienību pārdošanas apjomu, kāds jebkad novērots Ķīnā.
Tomēr 2022. gadā kritums ir ne tikai turpinājies, bet arī kļuvis straujāks. Ķīnas nulles COVID politikas un pašu ražotās ne īpaši efektīvās vakcīnas kombinācija daudzās lielākajās pilsētās gada pirmajā pusē atkal ieviesa ilgu un stingru izolāciju. Šī piespiedu neaktivitāte ir izraisījusi sāpīgu Ķīnas ekonomikas palēnināšanos.
Ir ziņots par papildu stimulēšanas pasākumiem, kas palīdzēšot 2022. gada otrajā pusē, taču joprojām sagaidāms, ka Ķīnas būvtehnikas tirgus šogad samazināsies par 47%, salīdzinājumā ar pagājušo gadu, pasaulē samazinot pārdošanu par vairāk nekā 145 000 lielajām mašīnām. Lai gan visā pārējā pasaulē ir vērojama izaugsme, ar to nepietiks, lai kompensētu šo kritumu.
Lai gan lielākā daļa tirgu šogad pieaugs, pasaulē būvtehnikas tirdzniecības apjoms 2022. gadā samazināsies par aptuveni 10% Ķīnas lejupslīdes dēļ. Jāņem vērā, ka tas notiek no 2021. gada visu laiku augstākā līmeņa, tāpēc šis gads joprojām būs trešais vai ceturtais labākais, kāds jebkad redzēts. Tāpat jāpatur prātā, ka krīt tikai Ķīna. Daudzās citās valstīs 2022. gada pārdošanas apjomi būs ļoti lieli, ja ne rekordlieli.
Izplatītāji šajās valstīs varētu pastāstīt, ka jau otro gadu pēc kārtas pārdošanas apjomi šogad būtu varējuši būt daudz lielāki, ja vien viņiem būtu bijušas mašīnas, ko tirgot.
Cenu pieaugums
Lielo kavējumu, transporta sastrēgumu un ilgo izpildes termiņu problēma nozīmē to, ka pašreizējā eiforija pāries uz 2023. gada sākumu. Tomēr bažas rada tas, ka inflācija, pieaugošās procentu likmes un daudzu jaunu iekārtu klātbūtne smagi ietekmēs nozari nākamgad.
Uzmanību piesaista jau doma par to, vai mašīnu vispār varēs atļauties. Lielākā daļa ražotāju šogad cenšas paaugstināt cenas par aptuveni 10% no pasūtījuma, lai kompensētu darbaspēka, materiālu, enerģijas un piegādes izmaksu pieaugumu.
Lai arī cik liels ir 10% pieaugums gadā, tajā pilnībā nav iekļauts līdzšinējais izejmateriālu izmaksu kāpums un tas, kas vēl ir gaidāms, tāpēc daudzi ražotāji runā par vēl 10% cenu pieaugumu nākamajā gadā. Tam pievienojot palielinātas finanšu izmaksas augstāku procentu likmju dēļ, klientam, iespējams, jārēķinās maksāt 25% vairāk par mašīnu 2023. gadā salīdzinājumā ar 2020. gada beigām/2021. gada sākumu.
Pozitīvie momenti
Tomēr ne viss ir tik drūmi. Globālajiem infrastruktūras tirgiem pandēmijas laikā veicās labi, un tie ir nostiprinājušies ar stimulēšanas pasākumu saistībām visā pasaulē. ASV 2021. gada infrastruktūras rēķins viena triljona ASV dolāru apmērā – oficiāli saukts par Infrastruktūras investīciju un nodarbinātības likumu (IIJA) – ir visplašāk apspriestais, taču ir daudzas citas valstis, kuras meklē investīcijas infrastruktūrā kā veidu savu ekonomiku stimulēšanai.
Šādas investīcijas, protams, ir labas ziņas būvtehnikas segmentam, jo to realizēšanai ir nepieciešamas mašīnas. Lielu infrastruktūras projektu īstenošanai ir nepieciešami daudzi gadi, tāpēc tie nodrošina zināmu vidēja termiņa stabilitāti un noteiktību.
Ar skatu nākotnē
Šīs pretrunīgās atgrūšanās un pievilkšanās rezultātā globālajā tirgū ir sagaidāms, ka pārdošanas apjoma kritumam par 10% šogad sekos līdzīgs kritums nākamgad. Tas joprojām visā pasaulē pārdoto mašīnu tirgus apjomu saglabātu virs viena miljona, tāpēc to joprojām varētu uzskatīt par veselīgu tirgu.
Taču pastāv atšķirība starp labiem apjomiem ar augšupejoša pieprasījuma tendenci un labiem apjomiem ar lejupejošu trajektoriju.
Paredzams, ka palēninājums turpināsies līdz 2024. gadam. Pašlaik Off-Highway Research prognozē, ka 2024. gadā notiks “mīksta piezemēšanās”, pirms 2025. gadā tirgus atkal sāks pamazām atgūties.
Taču prognozēt pat divus līdz trīs gadus uz priekšu šajā nenoteiktajā un neparedzamajā laikā, kurā dzīvojam, ir izaicinājums. Ekonomikas ainavu ietekmē tik daudz dažādu un nezināmu faktoru - no Ķīnā notiekošās cīņas ar COVID, globālo preču cenu kāpumiem un kritumiem (un Krievijas kara pret Ukrainu ietekmei šajā ziņā), līdz simtiem centrālo banku darbībām un tūkstoš politiķu politiskajām atbildēm.
JAUNU MAŠĪNU (3 gadi un jaunākas) GLOBĀLĀ POPULĀCIJA - VIENĪBAS
Populācija un kāpēc tas ir svarīgi
Būvtehnikas tirdzniecības apjomi katru gadu var diezgan spēcīgi svārstīties, taču, aplūkojot pasaulē aktīvās tehnikas populāciju, rodas atšķirīgs priekšstats. Celtniecības mašīnas var kalpot ilgi, jo īpaši daži no to smagākajiem veidiem, piemēram, greideri un pašizgāzēji. Tas nozīmē, ka mašīnu populācijas izmaiņas mēdz būt vienmērīgākas un tās var būt arī pretcikliskas.
Ņemot vērā atšķirīgo izmantošanas līmeni un pielietojumu, patiesu priekšstatu par visu veidu mašīnu kopējo populāciju iegūt ir sarežģīti. Ātrs un noderīgs variants ir vienkārši aplūkot jauno mašīnu populāciju, piemēram, tās kas ir trīs gadus vecas vai jaunākas.
Diagrammā redzams, cik daudz mašīnu populācija ir palielinājusies kopš 2020. gadu beigām. Pat ar lejupslīdi tuvākajā nākotnē pasaules tehnikas parkā būs vairāk nekā 3 miljoni jaunu mašīnu – vairāk nekā jebkad agrāk.
Tas ir svarīgi, jo būvniecībā pietiek ar nelielu kritumu, lai daudzas mašīnas paliktu nelietotas un tādējādi radītu šķērsli jaunu iekārtu pārdošanai.