Pieprasījums pēc mini ekskavatoriem pasaulē pēdējo piecu gadu laikā ir strauji audzis, liecina Off-Highway Research veiktie pētījumi. Lai apmierinātu šo pieprasījumu, ražotāji strauji paplašina produktu klāstu – pielāgo savas tehnoloģijas un izstrādā jaunas, lai uzlabotu iekārtu iespējas.
Mini ekskavatora manevrētspējas līmenis nozīmē, ka attīstīto tirgu nomas tehnikas parkos tas ir kļuvis par galveno atbalsta mašīnu, savukārt jaunie tirgi arvien vairāk sāk apzināties pieaugošās darbaspēka izmaksas, kas attiecīgi noved pie darbu mehanizācijas.
Ķīna joprojām ir lielākais tirgus, taču arī Eiropā kopš 2000. gada pārdošanas apjomi ir dubultojušies, savukārt Ziemeļamerikas tirgū mini ekskavatori aizstāj tradicionālās mašīnas, piemēram, ekskavatorus-iekrāvējus.
Kriss Sleits, Off-Highway Research rīkotājdirektors, komentē: “Tas ir izrādījies kā tāds pozitīvs grūdiens, jo apjoma radītie ietaupījumi ražošanā un sīvā konkurence Ķīnā samazina cenas un paātrina ieviešanu”.
Mini ekskavatora operatora ērtības
Darbaspēka izmaksām nepārtraukti augot un prasmēm samazinoties, vienlīdz svarīgi ir padarīt mašīnas viegli lietojamas, kā arī nodrošināt ērtu darba vidi operatoram.
Caterpillar nākamās paaudzes mini ekskavatori ir aprīkoti ar vairākām nozarē vadošajām tehnoloģijām, kas uzlabo operatora darbu. Sems Metjūss, Caterpillar produktu speciālists mini ekskavatoriem, saka: “Mūsdienīgā konstrukcija, kas ir no 301.5 līdz 310. modeļa mašīnām, nodrošina operatoriem komfortablu darba vidi.”
Dažādas funkcijas ietver stūres sistēmu, kas ļauj operatoram ar vienu pieskārienu pogai pārslēgties no parastajām braukšanas sviras/pedāļa vadības ierīcēm uz kreisās puses kursorsviras vadību, kā arī sniedz iespēju pielāgot ātruma un reakcijas iestatījumus.
Savukārt Hyundai Construction Equipment Europe jaunā modeļa R25Z-9AK kabīne ir izstrādāta, lai nodrošinātu produktīvu darba vidi. Kabīnes ergonomiskais dizains atvieglo darbu un samazina operatora nogurumu. Piekļuve vadības svirām ir viegla, tāpat ir pieejams mērinstrumentu displejs, lai operators saņemtu visu nepieciešamo informāciju par mašīnu.
Šajā sektorā jauni modeļi parādās arvien biežāk, piemēram, Bobcat jaunās R2 sērijas 5 – 6 tonnu mini ekskavatori. Piemēram, E50z ZHS modelis ir aprakstīts kā viegli lietojama, izturīga iekārta, kas īpaši pielāgota nomas nozares vajadzībām.
Bobcat norāda, ka E88 sniedz operatoram iespējas, kas sagaidāmas no R2 sērijas ekskavatora, ar tādām papildu funkcijām un opcijām kā, piemēram, papildu pieslēgumus un garāku šasiju.
E50z modeļa masa ir palielināta un optimizēta, lai uzlabotu stabilitāti, kas Bobcat ir ļāvis standarta aprīkojumā nodrošināt garu sviru. E55z modelis ir lielākā un jaudīgākā Bobcat mašīna ar ZHS dizainu.
Roberts Husars, Bobcat mini ekskavatoru produktu līnijas direktors Eiropā, Tuvajos Austrumos un Āfrikā, sacīja: “Šie modeļi piedāvā savā klasē labāko veiktspējas, stabilitātes un darba funkciju vadāmības kombināciju.”
Alternatīvā enerģija būvniecības tehnikai
Elektromašīnas ir pieaugoša tendence, it īpaši kompaktajiem modeļiem, kurus šādā veidā ir vieglāk darbināt nekā lielākas mašīnas.
Tagad jau ir daudz ražotāju, kas piedāvā elektriskos mini ekskavatorus – 2019. gadā Volvo Construction Equipment paziņoja, ka laidīs klajā virkni elektrisko kompakto ekskavatoru (no EC15 līdz EC27 modelim) un pārtrauks jaunu, uz dīzeļdzinēju balstītu modeļu izstrādi.
Intervijā, kas sniegta žurnālam International Construction, Volvo CE elektrisko kompakto ekskavatoru projektu vadītāja Elodija Gajota komentēja mašīnas veiktspēju: “Daudzi klienti uzskata, ka tās sniegums ir uzlabojies. Visi, kuri testēja mašīnu, sniedza nepārprotamas atsauksmes, norādot, ka viņi ir pārsteigti par veiktspēju. Viņi nebija gaidījuši, ka šī mašīna darbosies tikpat labi kā dīzeļa versija.”
Arī Hitachi Construction Machinery Europe nesen laidis klajā jaunu elektrisko modeli – piecu tonnu bezizmešu mini ekskavators ir šā uzņēmuma pirmais modelis Eiropas tirgū.
ZX55U-6EB modeli ražotājs raksturo kā mašīnu, kas nodrošina samazinātu trokšņa līmeni, uzlabotu efektivitāti, mazākas apkopes prasības un mazāku dīkstāves laiku nekā parastajiem modeļiem. To darbina, izmantojot akumulatora enerģiju vai kabeļa savienojumu ar trīsfāzu strāvas avotu. Lai uzlabotu drošību strādājot ar kabeļa savienojumu, kamera ekskavatora aizmugurē palīdz uzraudzīt kabeli.
Ekskavators spēj manevrēt šaurās telpās, pateicoties konstrukcijai ar īso virsbūvi, kas aizgūta no radniecīgā modeļa ZX55U-6 ar dīzeļdzinēju.
Hitachi Construction Machinery Europe prezidents Takaharu Ikeda sacīja: “Mēs smagi strādājam, lai apmierinātu pieaugošo pieprasījumu pēc nulles emisijas iekārtām.”
Hitachi pārstāvis piebilda, ka ekskavatora palaišana pasvītrojot ražotāja apņemšanos “piegādāt ilgtspējīgus risinājumus” un ka tiek plānots “paplašināt ar akumulatoriem darbināmo produktu klāstu Eiropā”.
Mini ekskavatora manevrētspēja
Darbs pārslogotās vai ierobežotās vietās var būt izaicinājums. Lai nodrošinātu drošu un pārliecinošu darbu slēgtās telpās, kas atrodas tuvu sienām, uz ceļiem vai pilsētu teritorijās, svarīgs apsvērums ir ekskavatora virsbūves kustība pa loku.
Bobcat E50z un E55z modelis ir aprīkots ar Zero House Swing (ZHS) tehnoloģiju. Bobcat norāda, ka E50z un E55z modeļu virsbūve rotācijā pilnībā paliek sliežu pēdas nospieduma robežās. Tas ietver strēles hidrocilindru, priekšējos stūrus, rokturus, gaismas un durvis gan atvērtā, gan aizvērtā stāvoklī.
JCB jaunais modelis 35Z-1 ar saīsināto virsbūvi ir iepriekšējās paaudzes modeļa 8035ZTS aizstājējs, bet parastās virsbūves 36C-1 ir jauns modelis JCB klāstā.
Apvienotajā Karalistē bāzētais uzņēmums uzsver, ka šis īsās virsbūves modelis ir ideāli piemērots darbam šaurās vietās, jo aizmugures atsvars rotē mašīnas platuma robežās.
Ķīna ir lielākais mini ekskavatoru tirgus, un viens no valsts vadošajiem ražotājiem XCMG ir izlaidis klasisku mini ekskavatoru XE80, kurā tiek izmantots liela tilpuma galvenais hidrosūknis ar elektronisko vadību, nodrošinot zemāku degvielas patēriņu.
XCMG informē, ka jaunā mini ekskavatora dīzeļdzinējs ir aprīkots ar EGR, DOC un DPF tehnoloģijām un ražotājs esot īpaši koncentrējies uz degvielas patēriņa samazināšanu un vienmērīgu hidrosistēmas darbību neatkarīgi no slodzes.