Veicot smagus grunts pārvietošanas darbus, kāpurķēžu ekskavatori ir neaizstājami, taču par jaunāko modeļu dzinējspēku noteikti kalpo arī vadītāja darba apstākļu uzlabojumi.
Tas, ka ekskavatori tiek uzskatīti par vienkāršiem darba zirgiem, neatkarīgi no tā, vai tie darbu veic būvlaukumos, karjeros un raktuvēs, nav traucējis pasaules lielākajiem ekskavatoru ražotājiem veikt izrāvienu dizaina jomā, padarot tos pievilcīgākus, kā arī videi draudzīgākus un darbā ērtākus.
Ražotājiem ir labs iemesls ieguldies šajos būvniecības milžos, jo ir sagaidāms, ka pārdošanas apjomi Eiropā augs, ņemot vērā aizvien pieaugošo atkopšanos no Covid pandēmijas izraisītā atslābuma. Jau pērn tika pārsniegts iepriekšējais augstākais līmenis, kas tika sasniegts 2019. gadā. Tas secināms no specializētā tirgus izpētes un prognozēšanas uzņēmuma Off-Highway Research ziņojuma.
Pēc provizoriskiem datiem 15 lielākajos Rietumeiropas tirgos pērn pārdošanas apjomi sasniedza 31 400 mašīnu, kas nedaudz pārsniedz iepriekšējo augstāko atzīmi – 31 200 pārdotas vienības 2019. gadā. Tas nozīmē ievērojamu pieaugumu 23% apmērā, salīdzinājumā ar Covid ietekmēto pārdošanas apjomu 2020. gadā. Tiek prognozēts, ka pieprasījums 2022. gadā pieaugs vēl vairāk, paredzot, ka pārdošanas apjomi varētu pārsniegt 32 000 vienību.
Off-Highway Research rīkotājdirektors Kriss Sleits sacīja: “Pieprasījums pēc aprīkojuma kopumā – un jo īpaši pēc kāpurķēžu ekskavatoriem – šogad ir bijis liels, jo darbuzņēmēji un nomas uzņēmumi atjauno savus tehnikas parkus, reaģējot uz lielo darba noslodzi un cerībām, ka tā turpinās pieaugt vēl vairāk, pateicoties dažādiem stimulējošiem pasākumiem visā Eiropā.”
Viņš piebilda: “Mēs uzskatām, ka pārdošanas apjomi būtu daudz lielāki, ja nebūtu labi zināmās piegāžu grūtības. Tas īpaši ietekmē kāpurķēžu ekskavatorus, jo liela daļa Eiropā pārdoto mašīnu tiek importētas no Āzijas.”
Piegādes ķēžu problēmas
Piegādes ķēžu problēmas nepārprotami kavē iekārtu ražošanu, taču ekskavatoru izstrādei ir jāturpinās, un Doosan firma nesen laida klajā savu DX245NHD-7 modeli, 25 tonnu lieljaudas ekskavatoru ar 30 tonnu modeļa šasijas detaļām, lai tādējādi palielinātu tā kalpošanas laiku un ļautu veikt sarežģītus darbus.
Mašīnu darbina Doosan DL06V dīzeļdzinējs, nodrošinot 131 kW jaudu pie 1800 apgr./min. Doosan saka, ka tiekot piedāvāts jauns risinājums, lai nodrošinātu izmešu V pakāpes noteikumus bez nepieciešamības izmantot izplūdes gāzu recirkulāciju (EGR). Ar šo tehnoloģiju degvielas sadegšanas laikā tiek uzlabots degmaisījuma sastāvs, tādējādi paaugstinot temperatūru un samazinot radīto daļiņu apjomu. Ražotājs apgalvo, ka ar šīs konstrukcijas un efektīvas izplūdes gāzu pēcapstrādes tehnoloģijas kombināciju tiekot palielināts cieto daļiņu filtra (DPF) apkopes intervāls līdz pat aptuveni 8000 stundām.
Jaunais ekskavators ir izstrādāts, ievērojot to, ka aizvien vairāk tiek izmantoti tiltrotatori, un tam ir 5 tonnu standarta atsvars, kas arī palīdz palielināt celšanas un rakšanas iespējas. Doosan DX245NHD-7 modelim esot arī vieda hidrauliskā sistēma, kas darbā ar agregātiem sola 30% uzlabojumu, salīdzinot ar priekšgājējiem. Standarta komplektācijā ietilpst arī jauns tiltrotatora režīms, kas optimizē hidraulisko plūsmu un novērš pretspiedienu, lai nodrošinātu precīzāku tiltrotatora vadību.
Pie papildinājumiem, kas palielina vadītāju komfortu, jāmin jauns ādas sēdeklis, lielāks skārienjutīgais ekrāns, DAB audio (ar brīvroku un Bluetooth sistēmu), gaisa kondicionētājs un astoņas LED darba gaismas. Papildaprīkojumā ietilpst vēl četri LED lukturi, 360 grādu monitors, kameras un ultraskaņas šķēršļu noteikšana.
Stefans Djē, Doosan ekskavatoru produktu speciālists, sacīja: “Ar DX245NHD-7 modeli Doosan vidējā izmēra kāpurķēžu ekskavatoru klāstam ir pievienota jauna ļoti izturīga opcija. Attiecībā uz mašīnas apzīmējumu, “N” nozīmē “Narrow Track”, jeb šaura riteņu bāze, bet “HD” nozīmē “Heavy Duty”, jeb smags darbs, kas ilustrē piemērotību vissarežģītākajiem pielietojumiem. Turklāt DX245NHD-7 modeļa šaurais dizains piedāvā papildu priekšrocības, jo tā transportēšanas platums ir tikai 2,54 m.”
Caterpillar
Protams, brīdī kad tirdzniecībā nonāk jauns ekskavatora modelis, ir normāli sagaidīt, ka tas būs uzlabots. Taču Caterpillar jaunais 17 tonnu 317. modelis sola darbības efektivitātes pieaugumu līdz pat 45%, savukārt 317 GC modelim, salīdzinot ar priekšgājēju, būšot par līdz pat 20% samazinātas uzturēšanas izmaksas.
Jaunā mašīnas lepojas ar Smart režīmu, kas efektivitātes uzlabošanas nolūkos dzinēja un hidraulisko jaudu automātiski pielāgo konkrētiem darba apstākļiem. Abiem ekskavatoriem ir jauna galvenā vārsta vadība, kas pēc Caterpillar teiktā samazina spiediena zudumus, kā arī palīdz ietaupīt degvielu.
Vadības tehnoloģija ir viens no veidiem, ar ko Caterpillar esot panācis abu jauno ekskavatoru efektivitāti. Tā ietver Cat Grade ar 2D, ko vadītāji var izmantot, lai noteiktu dziļumu, slīpumu un horizontālo attālumu. Šo sistēmu var arī atjaunināt uz Cat Grade ar Advanced 2D vai Cat Grade ar 3D.
Cat Payload tehnoloģija ļauj vadītājiem nosvērt kravas un novērtēt noslodzi, lai uzlabotu iekraušanas efektivitāti, un šie dati par darbībām, tostarp noslodzes kopsavilkumi, degvielas patēriņš un citi, tiek automātiski ietverti Product Link, kas tehnikas parka vadītājiem ļauj uzlabot kopējo efektivitāti.
Volvo CE kāpurķēžu ekskavatori
Divi jaunie Volvo CE 50 tonnu kāpurķēžu ekskavatori ir pirmie, ko uzņēmums saražojis šajā klasē. Turklāt abi modeļi nodrošina tādu rakšanas un celšanas jaudu, kādu varētu sagaidīt no lielākām mašīnām, jo abiem ekskavatoriem ir šajā klasē jaudīgākie dzinēji.
Volvo norāda – tā kā EC530E un EC550E modeļi ir piemēroti 30 – 40 tonnu klases šarnīrveida vilcēju iekraušanai, tad ir nepieciešams mazāk piegājienu. Tādēļ uzņēmums sola potenciālu produktivitātes pieaugumu līdz pat 20%. Neraugoties uz to, ka šīs mašīnas ir ļoti jaudīgas, tiek solīts, ka darbā ar tām būs arī līdz pat 25% degvielas ietaupījums, galvenokārt pateicoties nesen izstrādātajai elektrohidrauliskajai sistēmai.
Iedziļinoties šajā jautājumā nedaudz vairāk, jāatzīmē, ka šie ekskavatori ir aprīkoti ar neatkarīgu dozēšanas vārstu tehnoloģiju – Independent Metering Valve Technology (IMVT). Tā būtībā ir elektroniski kontrolēta sistēma, kas padara darbības precīzākas, nekā mehāniski vadāma sistēma. Jaunajām mašīnām ir pieejama Comfort Drive Control opcija, kas vadītājiem sniedz iespēju stūrēt, izmantojot kursorsviras rullīšus, nevis pedāļus. Vēl viena vadītāja ērtības paaugstinoša funkcija ir strēles un sviras atsitiena samazināšanas tehnoloģija.
Tā kā produktivitātei un peļņai ļoti svarīgs ir darbspējas laiks, EC530E un EC550E modeļiem ir izstrādātas īpaši izturīgas detaļas. Elektriskajā sistēmā ir savienotāji, kas pārsniedz mitruma iekļūšanas aizsardzības standartus, un ir noņemtas hidrauliskās vadības līnijas, samazinot nepieciešamo savienojumu skaitu. Tajā pašā laikā dzinēja eļļas un filtru maiņas intervāli ir pagarināti līdz 1000 stundām.
Hyundai Construction Equipment Europe
Tā kā katrs piektais Eiropā iegādātais kāpurķēžu ekskavators ietilpst 20 tonnu klasē, šķiet, ka Hyundai Construction Equipment Europe (HCEE) ideja laist klajā 22 tonnu mašīnu varētu rezultēties labā darījumā.
HX210AL modeļa jauda ir 129 kW un to nodrošina Cummins B4.5 Stage V dzinējs. Hyundai apgalvo, ka dzinējam esot novatoriska integrētā “viss vienā” izplūdes gāzu pēcapstrādes sistēma, kas samazina gan emisijas, gan apkopes prasības. Pēc uzņēmuma domām, EGR nepieciešamības atcelšana palielina uzticamību un nodrošina vienkāršāku apkopi. HX210AL modelis var lepoties ar 780 Nm maksimālo griezes momentu, kas ir par 7% vairāk nekā tā priekšgājējam. Tas ir līdzsvarots ar elektronisko sūkņa plūsmas kontroli (EPFC), kas uzlabo vadāmību precīzu darbu veikšanai.
Jaunajai mašīnai kā papildaprīkojums ir pieejama arī mašīnas vadība (MG) un mašīnas kontrole (MC), kas automātiski kontrolē agregātu un norāda pašreizējo darba statusu. MG parāda kausa gala pozīciju, savukārt MC kontrolē gradāciju ar kausa galu.
HX210AL modelis ir daļa no Hyundai A sērijas mašīnām, kurām ir jauns krāsojums ar tumši pelēku strēli un kausu.Vadītāji, visticamāk, novērtēs jauno kabīni, kuras durvīm apakšējā stikla palielinātais laukums uzlabo redzamību. Pie citām funkcijām jāmin Grammar pneimatiskais sēdeklis, kā arī skārienekrāna monitors un rotējoša pārslēga svira.
Gerts Pīters, HCEE produktu vadītājs sacīja: “Par šo modeli tiešām esam sajūsmā. Domājam, ka tas būs lielisks papildinājums 20 tonnu klasei, ko pieprasa tirgus. Esam pārliecināti, ka HX210A modelis kļūs par jaunu standartu visā Eiropā attiecībā uz veiktspēju un darbības pieredzi”.
Autors: Maiks Hejs