Ceļu būves un blietēšanas iekārtu ražotāji iegulda lielus resursus, lai apmierinātu augošās produktivitātes prasības, vienlaikus saglabājot arī zemas emisijas.
Bažas par oglekļa emisijām līdz ar iespējamo ceļu satiksmes samazināšanos pēc pandēmijas pasaulē nozīmē to, ka ceļu būves budžeti samazinās.
Tajā pašā laikā nepieciešamība samazināt ekspluatāciju un uzturēšanu, kas jau sen ir faktors gan nomas uzņēmumiem, gan darbuzņēmējiem, ir aktuālāka nekā jebkad agrāk.
Rezultātā iekārta, ar kuru iespējams darbu veikt ātrāk, ar mazāku degvielas patēriņu un mazākām kvalificēta darbaspēka prasībām, tiek uzskatīta par lielu vērtību, un ceļu būves un blietēšanas tehnikas ražotāji to cenšas nodrošināt.
Augsnes veltņi
Caterpillar nesen izlaistais modernizētais Cat 815 augsnes blietētājs ir piemērs uzlabotai produktivitātei un efektivitātei, kas samazina uzturēšanas izmaksas līdz pat 9%.
Saskaņā ar Caterpillar teikto, mašīnas transmisijas vadība nodrošina uzlabotu pārnesumu pārslēgšanu, nodrošina lielāku impulsu pakāpes un ietaupa degvielu, nododot šo impulsu caur pārslēgšanas punktiem. Mašīnu darbina Cat C7.1 dzinējs, kurš Eiropas tirgū atbilst izmešu V pakāpes prasībām.
Cat 815 ir četri 991 mm plati tērauda trumuļi ar skujiņu rakstu un blietēšanas uzgaļiem labākas saķeres veidošanai, savukārt ar regulējamo tīrīšanas stieņu palīdzību tiek novērsta materiāla pārnešana.
Pērn Caterpillar laida klajā arī trīs jaunus Cat universālo blietētāju modeļus 2 līdz 3 tonnu klasē. Šai sērijai veiktas ar svaru saistītas modeļu nomenklatūras izmaiņas, jaunajam Cat CB2.5 GC modelim aizstājot CB2.5, bet CB2.7 GC modelim aizstājot CB2.7 un jaunajam CC2.7 GC – veco CC2.6 modeli.
Veltņi ir paredzēti augsnes un asfalta darbiem, tostarp autostāvvietām, piebraucamiem ceļiem, pilsētas ielām, ainavu veidošanai un maziem būvlaukumiem.
“Izstrādāti nomai, efektīvie Cat GC sērijas blietētāji nodrošina zemas kopējās ekspluatācijas izmaksas, vienkāršotu apkopi un ilgstošu izturību.”
“Modeļi CB2.5 GC, CB2.7 GC un CC2.7 GC, ko darbina Cat C1.7T dzinējs ar turbokompresoru, kura jauda ir 18,4 kW, atbilst ES V pakāpes emisijas standartiem bez pēcapstrādes sistēmas, vienkāršojot apkopi un samazinot apkalpošanas izmaksas.”
Viena trumuļa augsnes blietētāji
Ziemeļamerikas, Eiropas, Japānas un Korejas tirgiem Caterpillar ir arī pievienojis viena trumuļa (2134 mm) augsnes vibroblietētāju Cat GC sēriju, kas izstrādāta vienkāršai darbībai, augstai uzticamībai un zemas stundas maksas sniegumam.
Piedāvājot lielu statisko lineāro noslodzi un lielāku svaru pie trumuļa izcilai blīvēšanai, sērija ietver 10 tonnu klases CS10 GC modeli, 11 tonnu CS11 GC un CP11 GC modeli, kā arī 12 tonnu CS12 GC un CP12 GC modeli.
GC sērija ir aprīkota ar 120,7 ZS (90,0 kW) Cat C3.6 dīzeļdzinēju, kas atbilst ES V pakāpes emisijas standartiem. Ar standarta aprīkojumā uzstādīto ekoloģisko režīmu dzinēja apgriezienu skaits tiek samazināts līdz 2000 apgr./min, nodrošinot līdz pat 10% degvielas ietaupījumu, salīdzinot ar darbību ilgā tukšgaitā.
Dzinēja ilgais eļļas un filtru maiņas intervāls palīdz samazināt apkopes laiku un izmaksas.
Visiem blīvētājiem ir zems kopējais (3 m) augstums, kā arī uzlabotas piesiešanas vietas ātrai, zemu izmaksu transportēšanai, kas atbilst tirgus noteikumiem.
Autonomie asfalta blietētāji
Kā ziņo International Construction žurnāls, Volvo Construction Equipment (Volvo CE) ir prezentējis savu viena trumuļa asfalta blietētāja koncepciju CX01 Utility Expo izstādē Luisvilā, Kentuki štatā, ASV.
CX01 koncepcijā tiek izmantots viens asfalta vibroblietētāja trumulis, kas būtībā sastāv no divām neatkarīgām daļām (sauktas par sadalīto trumuli), ko vertikālā stāvoklī notur pašbalansējoša vadības sistēma.
Mašīnu var vadīt vai nu ar tālvadības pulti, vai pilnībā autonomi, tā ir aprīkota arī ar dīzeļdzinēju un enerģijas uzkrāšanas sistēmu, padarot to par fleksiblu elektrisku hibrīda risinājumu. To var darbināt dīzeļdegvielas, hibrīdā vai pilnībā elektriskā režīmā.
Volvo CE norāda, ka pie šāda risinājuma vadītājs tiek noņemts no iekārtas, samazinot vibrācijas, trokšņa, putekļu un citu saistīto vides apstākļu iedarbību, un tiek atbrīvots, lai autonomi vadītu CX iekārtu parku, kas kopā strādā pie asfalta virsmu blietēšanas.
Veltnēšanas rakstu, svaru un veltņu skaitu var pielāgot, lai tie atbilstu nepieciešamajam darba platumam, biezumam un ātrumam, nodrošinot pilnīgu blietēšanas risinājumu jebkuram darbam, sākot no vieglas infrastruktūras līdz lielceļu būvniecībai.
Ar elektrisko piedziņu darbināmas blietēšanas iekārtas
Ražotāji reaģē uz pieaugošo pieprasījumu pēc iekārtām, kas tiek darbinātas zemu emisiju scenārijam, un viens no tiem ir Bomag, kas nesen laida klajā iekārtu, ko raksturo kā pirmo ar akumulatoru darbināmo blietētāju.
Ar akumulatoru darbināmi blietētāji
Ar akumulatoru darbināmais blietētājs BT 60 e ir paredzēts tranšeju un cauruļvadu izbūvei, ainavu veidošanai, aizbērumu un pamatu blietēšanas darbiem, kā arī remontdarbiem, jo īpaši vietās, kur ir spēkā ar likumu atrunātie emisiju noteikumi, piemēram, tranšejās vai metro.
Blietētāja darbināšanai ir pieejami divi akumulatoru izmēri - 1000 Wh vai 1400 Wh. Akumulatoru uzlādēšanai ir pieejami standarta un ātrie lādētāji. Barošanas bloku nomaiņa ir ātra un vienkārša, izmantojot atbrīvošanas sviru.
Elektriskie tandēma veltņi
Tikmēr jaunais Dynapac elektriskais tandēma veltnis, kurš nesen tika pārbaudīts testos, būs konkurents 1,5 tonnu tandēma vibrācijas veltņu klasē.
Tā trumuļa platums ir līdz 1,0 metram, tas attīsta 16,7 kN lielu centrbēdzes spēku, tā nominālā amplitūda ir 0,4 mm un statiskā lineārā noslodze (priekšpusē/aizmugurē) ir 6,1/7,9 kg/cm.
Taču atšķirībā no dīzeļdegvielas modeļa, uz kura tas ir balstīts, jaunais CC900 e tandēma vibrācijas veltnis tā darbības vietā nerada izmešus.
Dynapac šo mašīnu ir izstrādājis sadarbībā ar savu klientu – globālo darbuzņēmēju Skanska, savukārt nomas uzņēmums Loxam arī ir iesaistījies projektā, lai sniegtu atsauksmes.
Elektriskās vibroplāksnes
Wacker Neuson ir laidis klajā jaunu vibroplākšņu sēriju, kurā ietilpst trīs elektriski modeļi, kas piedāvā “100% bezizmešu veikumu un vairāk nekā 70% enerģijas ietaupījumu”.
Piedāvājot centrbēdzes spēkus amplitūdā no 10 līdz 13 kNW, jaunajā APS sērijā ir trīs modeļi – APS1030e, APS1135e un APS1340e – ar pamatnes platumu attiecīgi 30, 35 un 40 cm.
APS vibroplāksnes ir piemērotas standarta augsnes un svaiga asfalta blietēšanai, un tām ir bezapkopes elektromotors un uzlādējams litija jonu akumulators, ko iespējams nomainīt bez instrumentiem, pateicoties tā modulārajai konstrukcijai.
Pateicoties šai konstrukcijai, operatori var izmantot to pašu akumulatoru “kā moduli visām citām ar akumulatoru darbināmām iekārtām”, ko izgatavojis kompakto iekārtu speciālists, tostarp ar akumulatoru darbināmam blietētājam un iekšējiem vibratoru modeļiem.
Tobroco-Giant nesen apvienojās ar Honda Engines, lai uzsāktu elektrisko vibroplākšņu ražošanu.
Giant GP1950E ir Tobroco-Giant pirmā elektriskā blīvēšanas iekārta un ir daļa no plašākas elektrisko blietētāju un vibroplākšņu sērijas, kas tiks laista tirdzniecībā tuvākajā nākotnē.
Mašīnu darbina jauns Honda elektrodzinējs, un tās motora jauda ir 1,6 kW, un tā ir paredzēta smagam darbam, sver 103 kg un tās trieciena spēks ir 19,1 kN.
Vieglās augsnes un asfalta blietēšanas iekārtas
Bobcat apstiprinājis savu jauno augsnei un asfaltam paredzēto vieglās blietēšanas iekārtu izlaišanu, kas uzsākta sadarbībā ar Šveices mašīnbūves uzņēmumu Ammann Group kā daļa no piedāvājuma Next is Now.
Bobcat vieglās blietēšanas iekārtu klāstā kopumā ietilpst septiņas dažādas produktu saimes, un galu galā uzņēmums piedāvās 37 modeļus, sākot no vibrācijas blietētājiem, kas sver 29 kg, līdz 2,6 tonnu smagiem tandēma veltņiem.
Pie nesenākajiem izlaidumiem jāmin vibroblietētāji; priekšējās vibroplāksnes; reversīvas vibroplāksnes; hidrostatiskās plāksnes; no aizmugures vadāmi veltņi; tranšejas veltņi un tandēma veltņi.
Vibroblietētāji
Vibroblietētājiem ir seši modeļi - R30, R60, R68, R60P, R68P un R70D amplitūdā no 29 līdz 89 kg un tie ir paredzēti nelieliem tranšeju, drenāžas un cauruļvadu blīvēšanas darbiem.
Tā kā tie ir viegli transportējami, tos izmanto arī ceļu uzturēšanai un tie ir piemēroti jauktas augsnes, smilšu, grants materiālu, smilšmāla un māla sablīvēšanai.
Vienvirziena vibroplāksnes
Ir arī sešas dažādas vienvirziena vibroplāksnes smilšu, grants, plānā betona, ar bitumenu pārklātas grants un bruģakmeņu sablīvēšanai, turklāt tām ir arī kompakti izmēri un tās ir viegli transportēt.
Modeļi FP10.33, FP12.40, FP15.40, FP15.50, FP20.50 un FP20.50D ir mazākie produkti Bobcat vibroplākšņu piedāvājumā, to svars svārstās no 54 līdz 115 kg.
Tiem ir viedi izstrādāti rokturi, kas radīti, lai aizsargātu operatoru no nevēlamas vibrācijas, savukārt mašīnas rāmis nodrošina drošu satvērienu un vieglu mašīnas vadību.
Reversīvās vibroplāksnes
Tikmēr Bobcat reversīvās vibroplāksnes ir pieejamas 12 modeļos svara amplitūdā no 109 līdz 490 kg: RP22.40, RP22.40D, RP25.40D, RP25.50D, RP30.50, RP30.50D, RP30.060, RP30.060. 60D, RP40.60, RP40.60D, RP49.20D un RP59.20D.
Reversīvās plāksnes darbojas ar divu vārpstu sistēmu, kas ļauj mainīt virzienu blīvēšanas laikā, kā arī nodrošina dubultu svaru un labāku blīvēšanas spēku.
Hidrostatiskās plāksnes
Piedāvājumā esošās četras hidrostatiskās plāksnes – modeļi HP50.75, HP55.75, HP60.85 un HP65.85 sver no 450 līdz 582 kg un ir paredzēti visu grunts materiālu, piemēram, smilšu, grants, šķembu, asfalta un bruģa, blīvēšanai.
Bobcat tranšeju veltņu klāstā, kas paredzēti tranšeju blīvēšanai, ietilpst 1340 kg smagi TR75 (šarnīrveida) un 1305 kg smagi TR85S (slīdēšanas) modeļi.
Tie piemēroti arī dažādam citādam pielietojumam, piemēram, cauruļvadu būvniecībai, elektrisko un citu kabeļu instalācijai, savukārt tos labi var izmantot komerciālos vai rūpnieciskos projektos un pat izgāztuvēs un poligonu darba vietās.
Boels Rental norāda, ka savā tehnikas parkā izmanto Briggs & Stratton Vanguard dzinējus, un nesenākie jaunie papildinājumi ir Ammann APF 15/40 vienvirziena vibroplākšņu blīvētāji, kas aprīkoti ar Vanguard 160, 3,7 kW viencilindra dzinējiem.
Boels tehniskais direktors Gajs Kremers saka, ka Ammann APF 15/40 blīvētāji esot “ideāls universāls līdzeklis augsnes, asfalta un bruģakmens blīvēšanai, turklāt to ir viegli lietot.”
Pneimatisko riepu veltņi
Hamm nesen izlaistajā HP sērijā ir pneimatisko riepu veltņi ar lielu, jaunas konstrukcijas ūdens tvertni, kurai dāsni piešķirtie izmēri nodrošina mašīnām pietiekamu jaudu pilnai darba dienai, bez nepieciešamības apstāties, lai uzpildītu.
HP sērijai Hamm ir izstrādājis vienotu platformu kā pamatu visiem modeļu variantiem visos pasaules tirgos. Modeļi HP 180i un HP 280i (abi ar Easy Drive darbības koncepciju) atbilst emisiju V pakāpes standartam, savukārt modeļi HP 180 un HP 280 ir paredzēti tirgiem ar Tier 3 standartu.
Vācijas blietēšanas iekārtu ražotājs Weber MT piedāvā benzīna versijas daudzām tā ar dīzeļdzinēju darbināmām vibroplāksnēm, uzsverot to zemākās izmaksas un mazākas cieto daļiņu emisijas salīdzinājumā ar dīzeļdegvielu. Ar benzīna dzinēju darbināmie augsnes blietētāji tagad ir pieejami no mazā CR 1 Hd modeļa – ar darba masu nedaudz vairāk par 90 kg – līdz jaunajam CR 9 Hd E, kas sver 670 kg un nodrošina 100 kN centrbēdzes spēku. CR 9 Hd E ir aprīkots ar Honda GX 630 dzinēju.
Autors: Belinda Smārta